Cumartesi, Ağustos 14, 2010

Spekülatif Deformasyon ; '' Sportoto Süper Lig... ''


Turkcell ile başlayan '' sponsorlu süper lig '' maceramız sportoto ile devam etmeye yüz tutmuş durumda. Çok değil 4 - 5 sene oldu ligimizin adı Turkcell olalı, ne gariptir ki ben bu haberi bir kuruyemişçideyken öğrenmiştim. İlk başlarda yadırgamıştım, çocuk aklımla '' Ben Süper Lig demeye devam edicem '' diyerekten kendi çapımda bir anarşistliğe soyunmuştum. Narşist amcalara inat bunu sürdürecektim ama olmadı işte yıllar geçti ben büyüdüm, dilimin döndüğü kadarıyla '' Turkcell Süper Lig '' demeye başladım. Tabi o çocukluk dönemlerinde kafamda başka soru işaretleri de vardı, ligin ismiyle alakalı olarak. O dönemlerde televizyonda görünen her marka müthiş(!) bir satış rakamı yakaladığı için logo vb. şeyler buzlanıyorudu, deyim yerindeyse yayının kalitesinin anası ağlatılıyordu(Şimdilerde durum biraz daha hafifletilmiş durumda ama o dönemler biraz sıkıntılıydı, RTÜK kodumu oturtuyodu). İşte o çocuk aklıyla süper ligin adının ekranda nasıl telafuz edileceği konusunda kendimle bir iç çatışmaya girmiştim, elalemin derdi seni mi gerdi mantığıyla dolanan her insana '' evet gerdi '' yaklaşımında olduğum için bu sorunlar kafamı meşgul ediyordu...

Her neyse ligin adının tanıtıldığı günü hiç unutmam, o gün kafamdaki soru işaretleri birer birer ünlem işaretine dönüşüyordu. Bazı kanallar tabelada yazan TURKCELL ibaresini buzluyordu, bazıları ise buzlama yerine markanın adını söylemekten kaçıyordu... En güzelini ise radyolar yapıyodu, ligin başına TURKCELL ibaresini koymadan direk Süper Lig deyiveriyorlardı, haliyle bu durum beni çok memnun ediyordu. O çocuk aklın verdiği mücadeleye destek oluyordu bir anlamda radyolar.

Sonra ne olduysa oldu, televizyon yöneticileri ; '' Manyak mıyız lan biz ligin ismini niye sansürlüyoruz ? '' diye güzel bir akıl yürütme ile yollarına devam etme kararı aldılar ve Turkcell rahatlığı bugüne kadar kendini korudu. Turkcell'in türk futboluna yaptığı katkılar gerçekten üst seviyede, şuan ligde bilmem kaç takımın sponsoru konumunda, o da yetmezmiş gibi bir de isim hakkını elinde tutup para pompalama işini üstleniyordu. Tabi ki Turkcell bunları babasının hayrına yapmadı, özel bir şirket olaraktan reklamını en üst seviyede yaptı ve bunun karşılığını fazlasıyla aldı. Turkcell'in de desteğiyle ligin hem marka değeri arttı, hem de sıcak para akışı üst seviyeye çıkarıldı. Tabi lig sayesinde de Turkcell kendi reklamını yaptı ve alabildiğince kar etti.


Tam özdeşleşti lig ve turkcell derken digitürk ligin isim hakkını sportoto'ya sattı(Bu haberi de kasapta öğrendim ehehehehe). Artık ligin ismi SporToto Süper Lig oldu !!!

Çok gariptir ; bahis skandallarının arttığı şu son dönemde, bahisin ana merkezi olan SporToto'nun ligin isim hakkını alması. Nedir bu ? Bir imaj tazelemesi mi ? Yoksa milletle dalga geçmek mi ? Halihazırda, devam eden mahkemelerde yargılanan futbolcuların dramları, bahis oynadığı gerekçesi ile milli takıma alınmayan oyuncular derken ligin ismini de bahis batağına saplıyorduk...

Turkcell'in asıl amacı ; -her ne kadar '' futbolu seviyoruz, bunun için destek veriyoruz '' geyiği yapsalar da- reklam yapıp ürünlerini pazarlayabilmekti. Peki bir kısmı devlete ait olan SporToto'nun amacı ne ? Reklamama mı ihtiyaçları var sizce ? Bence ; hayır, keza halihazırda kurumun bünyesinde olan bahis oyunu iddaa ülkede ki en popüler markalardan. Gazatelerde kurumun amacı ; imaj tazeleme olarak lanse edilmiş... Eninde sonunda göreceğiz SporToto'nun futbola ne gibi bir katkısı olacağını. Her şeye rağmen futbol, futboldur. Sahadaki oyun güzel olduğu sürece bu tartışmalar angarya kalır.

Şikesiz, temiz, güzel futbol oynanan bir lig dileğiyle(Ömer Üründül'ü unuttuk, onsuzda olur bu lig eheheh)...

Hiç yorum yok: